Blogger Templates

Monday, October 3, 2011

Jenis-jenis Batik Sutera

Salam, 

Hari ini PS nk share sikit info tentang jenis-jenis sutera..walaupun ada yang telah kenal tetapi tidak semua yang tau. Antara jenis sutera yang digunakan ialah: 

  • Satin - Merupakan sutera terbaik . Untuk mengenali sutera jenis ini , perhatikan kainnya ... jika tiada apa2 corak di dalam kain , ianya adalah 100% original satin . Ada sesetengah peniaga online menulisnya sebagai satin , tetapi harus berhati2 jika anda inginkan pior satin , anda harus bertanya pada mereka sama ada satin jacquard atau satin original .
  • Chiffon - Kainnya seakan Crepe tetapi ianya lebih jarang , biasanya memerlukan alas di dalam untuk memakainya.
  • Crepe -Kainnya agak nipis tetapi tidaklah senipis chiffon. Bergantung kepada pemakai samada hendak memasang alas baju (lining) atau tidak. Kebiasaannya tidak perlu, memandangkan kainnya yang tidaklah terlalu jarang.Tiada texture dikain dan tidak berkilat seperti sutera satin. Jenis kain ini sangat lembut dan sejuk dan semestinya juga amat selesa dipakai
  • Jacquard -Kainnya berkilat seakan satin tetapi jika diperhatikan betul-betul ada texture  bunga(jacquard) sedikit atau byk pada kain tersebut. 
Sutera Jaquard.
  • Ryon Jacquard - Juga di kenali sebagai Jacquard no 2 , kainnya sedikit keras tetapi masih sedap di pkai dan tidak panas . Kain jenis ini juga adalah yang paling murah.

No comments: